Eerste reisverslag vanuit Ghana - Reisverslag uit Cheggo, Ghana van Anne Vosdellen - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag vanuit Ghana - Reisverslag uit Cheggo, Ghana van Anne Vosdellen - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag vanuit Ghana

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 September 2015 | Ghana, Cheggo

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels al 3 weken in Ghana.

Ik heb de eerste 2 nachten in Accra doorgebracht bij een Ghanees gastgezin. Een hele lieve familie maar je krijgt al meteen te maken met de cultuurverschillen.

Maandag 7-9 vertrok ik met de bus naar Tamale. Het was een 11 uur durende busreis. Lekker vol en warm. Maar wel een ervaring om mee te maken!

In Tamale heb ik de eerste 2 nachten doorgebracht in het gasthuis van de organisatie samen met twee Belgische meiden, Iris en Fien. We hebben gezellige dagen gehad. We kregen o.a. een rondleiding door de stad en we werden heerlijk verwend met het eten van de Ghanese kok Bob!

Woensdag werd ik naar mijn gastgezin gebracht waar ik een halfjaar verblijf.

In het huis woont moeder Hos Sweaba met haar 3 zoons. In Ghana is het heel normaal dat familie onverwacht een paar dagen of weken blijft logeren. Op dit moment verblijft de schoonzus van Hos Sweaba hier ook samen met haar dochter van 2 jaar oud. En ook haar eigen dochter verblijft hier meet een zoontje van 2 maanden. Een grote maar warme familie!

Ik heb mijn eigen kamer. Ik heb de kamer helemaal eigen gemaakt en aangekleed met leuke tekeningen en kaartjes van jullie!

In Tamale is de armoede hoog. Op de Kidz Active School waar ik werk heb ik al heel veel wonden kunnen verzorgen. Kinderen lopen op blote voeten en thuis koken ze op open vuur.

Het weekend van 12 en 13 september ben ik met Iris en Fien naar Mole geweest. Mole is een groot nationaal natuurpark met vele soorten dieren. Bijvoorbeeld olifanten, krokodillen, apen, antilopen, vogels en zwijnen. We hebben een heerlijk weekend gehad. Als je in Mole bent heb je helemaal niet het besef van de armoede in Ghana. Het is een mooi park waar je lekker kunt eten, zwemmen en op safari kunt gaan.

Maandag 14-9 was mijn eerste dag in het Central Hospital in Tamale. Ik mocht al meteen aan het werk. Ik moest bloeddrukken meten en het gewicht bepalen van de mensen. De middelen en materialen die ze gebruiken en de omstandigheden waarin je moet werken zijn heel anders dan in Nederland. Iedereen zit met elkaar in de zelfde ruimte. De wachtkamer met de zieke patiënten is in dezelfde ruimte als waar ik de bloeddruk en het gewicht van de patiënt meet.

Donderdag 24-9 was het offerfeest voor de moslims. Het gezin waar ik verblijf is een Islamitisch gezin. Ik heb deze dag samen met hun mogen vieren. Gekleed in een lange jurk met een sluier.

Op deze dag komen alle moslims bij elkaar op een groot veld om samen te bidden. Waarna er thuis een dier geofferd wordt. Onderweg terug naar het huis vanuit het bidden zag je veel mensen een dier slachten. Hos Sweaba's man deed dit bij een andere vrouw van hem. Wij kregen die avond wel een stuk vlees wat 's avonds lekker werd bereid met rijst!

Zaterdag 26-9 heb ik samen met Marijn (nieuwe vrijwilligster) voor een dag in het weeshuis gewerkt. Hier heb ik met de kinderen gespeeld. Verder heb ik bij baby's de luiers verschoond, de fles gegeven en ze gewassen.

Het is een hele omschakeling maar wel een avontuur om nooit te vergeten.

De weken vliegen voorbij!

Tot snel,

Liefs, Anne

  • 17 November 2015 - 22:55

    Jopie Kitzen :

    Hallo Anne.
    Wat een avontuur, en een rijke belevenis.
    Heel veel succes !
    Groetjes van Jopie nicht van je moeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cheggo

Ghana


Recente Reisverslagen:

31 December 2015

Happy New Year to you all!!

17 November 2015

Antere!

30 September 2015

Eerste reisverslag vanuit Ghana

24 Augustus 2015

Nog 12 nachtjes slapen.....

09 Juli 2015

Het is bijna zover!
Anne

Doktersassistente in Ghana

Actief sinds 09 Juli 2015
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 5394

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 28 Februari 2016

Ghana

Landen bezocht: